P.S. “Werk” update

27 september 2022 - Tenche, Colombia

Maandagavond laat, achter het raam de rustige grote boom, links achter het donker een wit kerk koepeltorentje in contrast met de hoge woonflats. Af en toe een brommende motor in het verder slapende Sabaneta.

Nog even een P.S. over mijn werk. Na de verhuizing en vandaag het intrekken van twee lieve muzikantenjongens van 17 & 20, de installatie van koelkast en dergelijke, begint deze week mijn project: Ambassades van Colombia en Muziekstudies in Europa en de Amerika’s aanschrijven op zoek naar samenwerkingen en mogelijke subsidies om muzikanten uit te wisselen voor concerten en uit te nodigen voor een vrijwillige muziekstage bij de Iberacademy. Een leuke opdracht met veel potentie voor toekomstige muziekervaringen, en een uitdaging hoe het beste deze instituties te benaderen. Verder start ik in oktober met Engelse les geven speciaal voor jongvolwassen muzikanten, afhankelijk van met wat voor vragen ze naar de les komen (ik denk aan interviews voor orkesten, mails en muziek contracten, en hoe je een repetitie doet met Engelse vocabulaire), en ga ik met onze artistiek manager en cellist Andres bellen met het New World Symphony Orchestra in Miami, om te onderzoeken hoe we de muzikale banden kunnen intensiveren tussen onze twee orkesten die beiden met sociale community doeleinden werken en al jaren muzikaal talent over en weer vliegen. Ondertussen vertaal ik teksten en mails tussen Spaans en Engels, en mail ik met Europese muzikanten en muziekrechten organisaties over toekomstige concerten van het Iber orkest op tournee, leer ik over vioolpartituur notaties en over het ingewikkelde rechtensysteem van bladmuziek (per post!) opsturen, zoals nu van Hongarije naar Colombia voor een première in Bogotá.

Nog een laatste noot op muzikaal-werk gebied; aankomende zaterdag reis ik met Derk Norbe - een energiek sociaal ondernemer en muziekvriend van Maite Hontelé - met zijn stichting Movimiento Manglar naar een van de bergdorpen waar zij op een basisschool muziekles geven; en ik mag een pianoles voor de kids voorbereiden. Veel zin om me muzikaal wat nuttiger te maken, en te kijken op welke manieren ik kan bijdragen aan en leren van het muzikale milieu van Antioquia - een regio waar muziek ik mijn beleving tot nu toe echt staat voor hoop, ontwikkeling en samenkomst; dit zal natuurlijk ook wel komen door de focus waarmee ik hier geland ben.

P.P.S. Een van mijn twee nieuwe huisgenoten is Boliviaans en indrukwekkend fluitist. Hij heeft een aantal mooie piano-fluit duetten in zijn repertoire, en we overwegen nu samen een tweedehands piano over te kopen van een andere muzikant om in ons appartement te zetten. Tijdens het koken vanavond vergeleken we favoriete piano- en fluitconcerten, erg leuk zo’n muzikaal huishouden, des te meer om met tienerjongens over klassieke muziek te praten. Morgen hebben ze om 6:00 alweer muziekles, een bizarre schooltijd die in Colombia normaal is.

Ciao, en vergeet niet: zet eens wat klassieke muziek op!